Bez względu na wiek, trudno oprzeć się przyjemności układania klocków Lego. Właśnie z tego powodu, aby odczarować mit trudnej do zrozumienia matematyki, coraz więcej nauczycieli wykorzystuje je w edukacji. Szacuje się, że klockami Lego każdego roku bawi się około 400 mln ludzi na świecie. Plastikowe, kolorowe klocki to świetna pomoc dydaktyczna do nauki kreatywnego myślenia i pracy zespołowej, oraz poznawania podstaw matematyki. Wielu docenia popularność tego narzędzia w nauczaniu młodszych i starszych dzieci, które bardzo chętnie wykorzystują je do zabaw edukacyjnych.
Matematyka jest z całą pewnością przedmiotem, której znajomość pomoże rozwiązać problemy, z którymi spotykamy się na co dzień. Jest to nie tylko nauka liczenia, lecz także skutecznego rozwiązywania problemów, analizowania i wyciągania wniosków z własnych obserwacji oraz badań. Dla ułatwienia zrozumienia nowych treści i zagadnień, oraz opanowania umiejętności matematycznych można wykorzystać metodę nauki poprzez zabawę. Szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 dajemy pomoc, która kojarzy się dziecku z zabawą i umożliwia zobrazować omawiane zagadnienia matematyczne.
Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu, wychodzi naprzeciw kreatywnym nauczycielom. Joanna Cygan - doradca metodyczny ds. matematyki i Elżbieta Kurkiewicz konsultant ds. matematyki i pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie matematyki prowadzą szkolenia i warsztaty dotyczące używania klocków LEGO na lekcjach matematyki w szkole podstawowej.
Przedstawiamy jeden z autorskich scenariuszy, który pozwoli zainspirować się światem klocków LEGO we współczesnych realiach (w pracy stacjonarnej i zdalnej).
Pliki do pobrania:
- scenariusz — wersja PDF
- scenariusz — wersja DOCX