Zdalna świetlica – propozycje zajęć dla dzieci podczas pandemii.

Poniżej przedstawiamy Państwu propozycję zdalnej pracy z dziećmi uczęszczającymi do świetlicy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Zajęcia przygotowały nauczycielki: Katarzyna Adamska, Ewa Kałabun i Lidia Kamińska.

Zajęcia, które zaproponowałyśmy dzieciom w ramach zdalnej świetlicy miały na celu zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania wolnego czasu połączone z:

  • rozwijaniem zainteresowań najbliższym otoczeniem,
  • budzenie szacunku do świata przyrody,
  • wyrabianie nawyku korzystania z darów natury, bez jej degradacji i bezmyślnego niszczenia.

Proponowane działania sprzyjały rozwojowi osobowości, poczucia piękna i estetyki, a także uczyły czynnego uczestnictwa w działaniach proekologicznych. Zajęcia inspirowały dzieci do komentowania swoich obserwacji oraz wyrażania uczuć i emocji w „twórczych kompozycjach”, pracach plastycznych i fotografii.

Od trzech lat wraz ze Świetlikami podglądamy „na żywo” zwyczaje i zachowanie pary bocianów: Bystrzaka i Sprytki, których gniazdo znajduje się w jednym z gospodarstw w okolicach Sokółki na Podlasiu. Dzięki zamieszczonej kamerze możemy podglądać bociany „na żywo” 24 godziny na dobę. Dzieci założyły pamiętniki, w których opisywały codzienne życie bocianiej rodziny. Wpisy uzupełniały barwne ilustracje. Zainspirowane chętnie przyłączyły się do obserwacji rzadziej spotykanego (jeśli chodzi o liczebność) bociana czarnego z Puszczy Noteckiej. Wymyśliły dla nich imiona: Bemol i Nutka.

W czasie przedłużającej się suszy pamiętały również o małych przedstawicielach świata fauny z najbliższego otoczenia - z zapałem wykonały poidełka dla ptaków i pszczół. A dla siebie, dla poczucia wiosennych zapachów w domu, stworzyły z przekwitłych kwiatów lub ich płatków „pływające wazony”.

Zachęcałyśmy całe rodziny do „tematycznych spacerów”, podczas których dzieci i rodzice angażowały się w praktyczne poznawanie najbliższego środowiska przyrodniczego. W ogłoszonym konkursie „Tropiciel przyrody” proponowane były zadania, które wymagały działania w terenie. Należało wyszukać, wyeksponować (nie zrywać, nie niszczyć) np.:

  • wiosenne kwiaty (mniszek pospolity, stokrotka pospolita, złoć żółta, zawilec);
  • duże okazy drzew (kasztanowiec, lipa, brzoza, dąb, sosna);
  • niezwykłe pod względem barwy, kształtu czy struktury kamienie i głazy.

W czasie, kiedy podczas zdalnej nauki dzieci wiele godzin spędzają przy komputerze, nie zapomniałyśmy o codziennej porcji zabaw ruchowych z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, np. rolki papieru toaletowego, poduszki, krzesła, książki, szaliki, sznurki. Często w ćwiczeniach brały udział całe rodziny. Mając świadomość, że dzieci mogą być zmęczone nietypową sytuacją, starałyśmy się planować i proponować zadania, które umożliwią im odpoczynek i relaks.

Informacje zwrotne (informacje głosowe, zdjęcia i filmy), które otrzymujemy z działalności Świetlików, również tej podejmowanej spontanicznie przez same dzieci i ich rodziny, na bieżąco są zamieszczane na Instagramie i Facebooku ZPSM. Są dowodem na potrzebę kontaktu i dzielenia się swoimi przeżyciami z innymi. Nowa sytuacja (pracy zdalnej) sprawia, że z dziećmi i Rodzicami poznajemy się na zupełnie innej płaszczyźnie. Mamy nadzieję, że rokuje to na jeszcze lepsze nasze wspólne relacje (dzieci-rodzice-nauczyciele) w przyszłości.

Pozdrawiamy - nauczyciele świetlicy ZPSM.