Nauczanie online – wideolekcje z języka polskiego i nie tylko

Obecna rzeczywistość zaskoczyła każdego z nas i przed każdym postawiła nowe wyzwania. Nauczyciele zobowiązani do realizacji podstawy programowej w formie zdalnej, szukają metod, które będą ciekawe i przydatne w praktyce. Jedną z nich są wideolekcje, które można przeprowadzić z całą klasą w czasie rzeczywistym.

Umożliwia to aplikacja Zoom, którą bezpłatnie można pobrać na ich oficjalnej stronie albo poprzez Google gmail, gdzie można dokonać instalacji tej usługi. Sam proces zainstalowania dodatku Zoom jest łatwy i intuicyjny. Należy postępować zgodnie z instrukcją, jaka w trakcie nam się wyświetla. Sam proces zainstalowania dodatku Zoom jest łatwy i intuicyjny. Należy postępować zgodnie z instrukcją, jaka w trakcie nam się wyświetla.

Co po potrzebujemy, by przeprowadzić widelekcję?

Po zainstalowaniu aplikacji, do jej używania potrzebny jest komputer lub smartfon z Android lub IOS, stabilne połączenie z Internetem oraz wszystkie materiały, które są niezbędne w trakcie szkolnej lekcji. Powinniśmy mieć też kamerkę oraz słuchawki, ponieważ wszyscy się widzimy i słyszymy. Jeśli któryś z uczniów nie posiada kamerki, może uczestniczyć w zajęciach, po prostu nie będzie widoczny dla innych użytkowników wideo lekcji.

Jak to wygląda w praktyce?

W trakcie wideolekcji wszyscy się widzimy, ponieważ system umożliwia wyświetlenie obrazów z kamer wideo. Dodatkowo posiada funkcję wykrywania rozmówcy. Oznacza to, że obraz z kamery osoby, która aktualnie zabiera głos, jest podświetlany zielonym kwadratem. Pozwala to na swobodną dyskusję, omówienie materiałów, zadań. W razie potrzeby można wyłączyć osobno dźwięk i/lub obraz.

Podczas telekonferencji uczestnicy mogą też wymieniać między sobą krótkie wiadomości tekstowe za pośrednictwem okna czatu. Można napisać do wszystkich uczestników spotkania lub do konkretnej osoby. Do tego dochodzą funkcje ułatwiające pracę zdalną- udostępnianie pulpitu i załączników.

Każda sesja trwa 40 minut, po upływie tego czasu uczestnicy są automatycznie rozłączani. W razie potrzeby można zaraz stworzyć kolejny meeting lub zrobić to po krótszej lub dłuższej przerwie.

Jak przygotować lekcję?

Aplikację Zoom wykorzystuję używając Google gmail. Wcześniej zebrałam od uczniów ich adresy mailowe, każdy powinien mieć swój indywidualny adres na gmail.com. Po zalogowaniu się do poczty, nauczyciel musi stworzyć meeting, przed każdą lekcją na nowo, na około 5 minut przed rozpoczęciem zajęć. W tym celu trzeba kliknąć ikonkę dodatku Zoom ( niebieska kamerka) a później wykonywać kolejne polecenia. Po utworzeniu meetingu, klikamy przycisk invite (zaproś) i wysyłamy maila do każdego uczestnika lekcji. Można to oczywiście zrobić do wszystkich jednocześnie, dlatego warto mieć przygotowane maile uczniów (np. w Wordzie i wklejać po prostu w miejscu dla adresata). Po otrzymaniu wiadomości wystarczy, by  uczniowie kliknęli w link, który otrzymają
w mailu od nauczyciela. Dzięki temu łączą się z prowadzącym i pozostałymi uczestnikami wideolekcji.  

Proces tworzenia meetingu jest wyjątkowo nieskomplikowany i trwa 1- 2 minuty. Istnieje możliwość korzystania z aplikacji w nieco innej formule. Można stworzyć zajęcia z prywatnym kodem i hasłem. Oznacza to, że tylko prowadzący powinien się zalogować. Uczeń nie musi się logować, może się tylko dołączyć do zajęć.

Krótka refleksja

Aplikacja Zoom jest świetnym narzędziem do nauczania zdalnego, pozwala na efektywną pracę, wymaga skupienia i zaangażowania zarówno prowadzącego jak i uczestników.

Przydatne linki:

Anna Piwowarska - doradca metodyczny ds. języka polskiego