Ogród Aktywności w Przedszkolu nr 26 w Elblągu

lesna-sciezkaOgród w Przedszkolu nr 26 w Elblągu to nie tylko miejsce zabaw dzieci, ale również najbliższe dzieciom środowisko przyrodnicze. Edukacja przyrodnicza naszych przedszkolaków stwarza wiele możliwości obcowania z ogrodem. Ogród wykorzystywany jest do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych. Dzieci wzbogacają swoją wiedzę przyrodniczą i kształcą postawy proekologiczne.

W roku szkolnym 2015/2016 realizowaliśmy w przedszkolu projekt „Lesie, lesie co nam niesiesz - las w czterech porach roku”. W czasie realizacji projektu, na terenie przedszkolnego ogrodu, powstała leśna ścieżka edukacyjna, która służy rozwijaniu edukacji przyrodniczej i ekologicznej dzieci, wielozmysłowemu poznawaniu otaczającego świata oraz budzi w dzieciach związek z naturą.

Na ścieżce zobaczymy tablice informacyjne, rośliny (świerki, wrzosy, poziomki, maliny, paprocie…), drobną architekturę (drewniany mostek, paśnik, budki lęgowe…), grzyby a także zwierzęta wykonane z drewna czy kamieni. Zajęcia ruchowe odbywają się zaś na „Leśnej ścieżce zdrowia” wyposażonej w bieżnię, skocznię, równoważnie i drabinki. Dzieci chętnie z niej korzystają.

Obie ścieżki powstały przy zaangażowaniu pracowników przedszkola, rodziców a także Nadleśnictwa Elbląg i Szkoły Podstawowej Nr 15 w Elblągu. Realizacja tego zadania była możliwa m.in. dzięki funduszom Rady Rodziców oraz pomocy sponsorów, m.in. WFOŚiGW w Olsztynie.

Na ścieżkach odbyło się wiele zielonych zajęć, działań, obserwacji a nawet Bal zwierząt. W ramach współpracy z elbląskimi przedszkolami dzieci z Przedszkoli Nr 3 i 29 również brały udział w zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem naszej leśnej ścieżki.

rafal-majka

W tym samym czasie powstały również „Ścieżka zapachów” i „Ścieżka barw”.
Ścieżkę zapachów tworzą zioła a ścieżkę barw kolorowe kwiaty posadzone w wagonach pociągu wykonanego ze skrzynek. Każdy wagon to inny kolor kwiatów. Kwiaty dostarczane są przez rodziców w ramach akcji „Kwiatki na rabatki”.
W ogrodzie powstał również „Warzywnik”. Każda grupa prowadziła swoją hodowlę roślin. Dzieci siały warzywa a następnie o nie dbały i obserwowały ich wzrost. Mieliśmy pietruszkę, rzodkiewkę, fasolę, szczypior, koper.

Wszystkie te działania sprawiły, że proces edukacji stał się dla dzieci przyjemny, ciekawy i atrakcyjny. Zapraszamy chętne przedszkola do odwiedzania naszego ogrodu.

Anna Dulczewska