Fiszki autokorektywne, zwane inaczej ćwiczeniami samokontrolnymi, spopularyzował w XX w. francuski pedagog Celestyn Freinet (1896-1966). Pierwotnie składały się one z kartoników o wymiarach około 10x15 cm. Pierwszy kartonik zawierał polecenie/pytanie, a drugi - rozwiązanie. Wykorzystując TIK, zmieniamy kartoniki na slajdy i otrzymujemy doskonałe narzędzie, które w pracy zdalnej z uczniami możemy wykorzystać na dwa sposoby:
- Lekcja online w formie webinarium. Nauczyciel odsłania slajd z poleceniem. Uczniowie wykonują zadanie. Po wykonaniu zadania nauczyciel pokazuje slajd z poprawną odpowiedzią i odsłania kolejne polecenie.
- Uczniowie są na tyle dojrzali, że samodzielnie pracują z wykorzystaniem autokorekty.
Poniżej przedstawiam dwa materiały:
Powtórzenie treści nauczania przed egzaminem po ósmej klasie w formie fiszki autokorektywnej.
Materiał ten ma formę powtórki przed egzaminem po ósmej klasie, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru I., czyli kształcenia literackiego i kulturowego i składa się z dwóch prezentacji (jedna w wersji dla nauczyciela, druga dla uczniów).
„Kwitną wieżowce” zdalnie.
Materiał doskonalący umiejętność rozumienia tekstu literackiego (wiersza) zawiera scenariusz lekcji z załącznikami i prezentację. Tematyka utworu dopasowana jest do pory roku. Lekcję można przeprowadzić z uczniami szóstej klasy, ale też jako formę powtórzeniową z uczniami klas siódmych i ósmych, których w zakresie klas I-VI obowiązuje jeszcze PP z 2012 r.
Marlena Derlukiewicz, konsultant ds. języka polskiego